Het coachen van jonge gymnasten - kinderspel toch?
Yes! De tweede podcast aflevering is er! Een inspirerende en concrete aflevering met gastspreker Josie Surmont over het coachen van jonge gymnasten. Over streng zijn maar niet te streng, over de manier van communiceren met jonge gymnasten en over hoe gymnasten vormen met het oog op een lange en succesvolle loopbaan.
Lees hier de strafste uitspraken en tips van Josie die je als trainer al veel vroeger had willen weten.
"Als trainer van jonge gymnasten leer je hen zoveel meer dan het turnen op zich."
Je brengt hen zaken bij voor het verdere leven zoals zelfstandig worden, vragen durven stellen, een plan volgen, zelfkritisch zijn, ... Deze vaardigheden hebben ze evenzeer nodig om een mooie turncarrière uit te bouwen. Gymnasten in een veilige omgeving leren communiceren is voor mij het allerbelangrijkste om succesvol te kunnen samenwerken.
Communicatief vaardige gymnasten creëren - hoe ga je te werk?
- Je gymnasten leren omgaan met vragen dus als trainer zelf veel vragen stellen ipv rechtstreeks feedback te geven.
- Je gymnasten leren om zelf vragen te stellen - Hoe meer vragen ze zelf stellen hoe meer ze zullen leren.
- Een veilige omgeving creëren waar gymnasten leren om zelf hun grenzen (vb pijn) aan te geven.
"Het gaat niet over wat wil ik bereiken als trainer maar wat wil de gymnast op lange termijn bereiken?"
Het doel van mij als trainer is sterke gymnasten vormen (zowel mentaal als fysiek) zodat ze op latere leeftijd mooie prestaties kunnen leveren. Het behalen van een Belgische titel met een 10-jarige gymnast is voor mij niet per se het doel. Naar een wedstrijd gaan met jonge gymnasten is zoals de loterij. Op jonge leeftijd leren gymnasten nog omgaan in de wedstrijdsetting en dat is een leerschool. Gymnasten moeten zichzelf leren kennen in een wedstrijdsetting en dat vraagt tijd. Ik wil hen als coach vooral zo goed mogelijk vormen om hun doelen op lange termijn te kunnen realiseren.
"1/3 makkelijk - 1/3 neutraal - 1/3 uitdagend is voor mij de juiste verhouding om een training samen te stellen."
Wat is streng? Wat is niet streng genoeg? Wat is aangenaam voor gymnasten? Wat werkt motiverend? Als trainer van competitiegymnasten ben je constant op zoek naar de juiste balans om je gymnasten op een motiverende manier te begeleiden.
Volgende tip van Josie is goud waard:
- 1/3 van de training kunnen de gymnasten met plezier en gemak de oefeningen uitvoeren.
- 1/3 van de training is neutraal en focust op het onderhouden van basiselementen en opbouw van nieuwe oefeningen.
- 1/3 van de training is pittiger en daagt de gymnast uit om zijn/haar grenzen op een veilige manier te verleggen.
Als je deze verhouding als trainer in je achterhoofd houdt, heb je een juiste balans.
Benieuwd naar meer concrete tips en inzichten?
Beluister de volledige podcast op Spotify of Youtube.
Wil jij als trainer sterker worden in de mentale begeleiding van je sporters?