woensdag 08 nov. 2023
Delphine Gosseye

Motiveren van je gymnasten, hoedoededa?


Als trainer wil je jouw gymnasten motiveren en begeleiden om te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe doe je dat nu precies?
In de derde aflevering van onze podcastreeks geeft Eline Berings heel wat nieuwe inzichten en tips mee over motiverend coachen. Een must see/listen voor elke competitietrainer.

Lees hier de strafste uitspraken en tips die je als trainer al veel vroeger had willen weten.

"Motivatie is de drijfveer van ons gedrag, the why. Wat zorgt ervoor dat we aan gymnastiek doen?"

We onderscheiden twee soorten motivatie:

  • Autonome motivatie = WILLEN
    Een gymnast doet het omdat hij/zij het zelf graag wil.
    Een autonomie ondersteunende trainer stelt veel vragen tijdens de training, vraagt inbreng bij de gymnast, inspireert en werkt samen met de gymnast.
  • Controlerende motivatie = MOETEN
    Een gymnast doet het omdat hij/zij externe druk ervaart.
    Een controlerend ondersteunende trainer belooft en straft vaak, geeft weinig tot geen inbreng, stelt weinig vragen, is veeleisend en legt druk op de gymnast.

In onze maatschappij gaat alles snel. We willen iets en de volgende dag hebben we het in huis.
We leren niet meer uitkijken en werken naar iets. We willen vaak snel resultaat maar vergeten dat het proces om naar iets toe te werken net het mooie is aan de sport. Hoe hou je je gymnasten dan gemotiveerd in dit lange proces?

"Wat als die ene oefening maar niet lukt - hoe motiveer je jouw gymnast als trainer om te blijven volhouden?"

  • Vier de small wins - Maak je gymnast heel alert en bewust van het kleine succes en de tussenstappen.
  • Sluit elke training af met een positieve noot. Zelf na een mindere training kan je samen op zoek gaan naar wat wel goed ging. Dit kan iets heel kleins zijn maar is super waardevol om je gymnast gemotiveerd te houden.
  • Maak je gymnasten bewust van het proces en vind samen plezier hierin. Focus niet te veel op het einddoel op zich.

"Trainer zijn is absoluut geen eenvoudige opdracht. Als je het goed wilt doen vraagt dit enorm veel zelfreflectie."

Als trainer de tijd te nemen om een vertrouwensband met je gymnasten op te bouwen is van fundamenteel belang. Een band die gebaseerd is op 'we gaan dit hier samen doen en we hebben het beste voor met elkaar'. Dit is de fundering en basis voor al de rest.

Hoe kan je vertrouwen creƫren?

  • Stel vragen aan je gymnasten - Luister naar hen en toon oprechte interesse in hoe ze zich voelen.
  • Durf je kwetsbaar op te stellen als trainer. Tonen als trainer dat je ook maar een mens bent en dat je er samen voor wilt gaan is een krachtig signaal.

"In een ideale competitieve sportcontext wordt er samen aan succes gebouwd in een veilige omgeving waar iedereen zich kwetsbaar kan en mag opstellen."

Eline Berings heeft zelf 20 jaar topsport atletiek gedaan. Wat was het belangrijkste hierin voor haar?
"De weg er naar toe is altijd de moeite waard geweest. Ik onthoud uiteindelijk vooral de momenten, de belevenissen, de grappige en leuke dingen. Dit betekent niet dat alles leuk moet zijn, ik vind het ook belangrijk en goed om hard te trainen maar wel vanuit een beleving. We gaan er samen iets van maken, we gaan er iets memorabel van maken. Als elke coach dit als startpunt en basis neemt, dan zal al de rest ook veel beter gaan."

"Zorg dat de weg er naar toe altijd de moeite waard is voor jouw gymnasten en jezelf."

Beluister de podcast hier op Spotify of bekijk hem hier op YouTube.

Benieuwd naar meer handige tips & tricks om je sporters te motiveren? Grijp dan je kans door in te schrijven voor de webinar op donderdag 23 november die gegeven zal worden door Eline Berings zelf!

Wil jij als trainer sterker worden in de mentale begeleiding van je sporters?